نكات ايمني در عمليات عمراني و نصب تجهيزات ايمني
در عمليات هاي عمراني و نصب تجهيزات ايمني در راه ها و جاده ها نكات و قوانين ديكته شده اي از جانب سازمان مربوطه وجود دارد كه نصابان و پيمانكاران جهت حفظ ايمني كارگران و همچنين وسايل نقليه ملزم به رعايت آنها هستند.
خريد كله قندي و بشكه ترافيكي ( بشكه ي ايمني ) و گذاشتن آن ها براي ايمن سازي راه ها و استفاده از انواع شبرنگ ها و چراغ ها از تجهيزات معمول در اين گونه عمليات مي باشد.
سالانه هزاران نفرد در دنيا بر اثر تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند. تصادفات جاده اي يكي از اصلي ترين عوامل مرگ و مير در جهان مي باشد.
آمار اولين تصادف در ايران به سال ۱۳۰۵ در خيابان سپه ( امام خميني فعلي) بر مي گردد همچنين اولين تصادف در دنيا در سال ۱۸۹۶ در لندن اتفاق افتاد.
در اين ميان عوامل مختلفي چون خواب آلودگي ، مصرف مشروبات الكلي و داروهاي خواب آور باعث كم شدن ديد راننده گشته و باعث بروز تصادف مي شوند. همچنين خطاي راننده اعم از سرعت زياد عدم توجه به مسايل ايمني و … از عوامل داخلي بروز تصادف مي باشد.
اما تصادفات به عوامل خارجي نيز بستگي دارند. برخي عوامل خارجي موثر در بروزتصادفات از قرار ذيل مي باشند.
۱- طراحي خودرو.
برخي از سازندگان خودرو بدون توجه به استاندارد هاي جهاني و ايمني اقدام به طراحي و ساخت خودرو ميكنند كه درصد نسبتا زيادي از تصادفات جاده اي را مي توان به آنها اختصاص داد.
۲- تعميرات خودرو.
عدم رسيدگي به خودرو و كنترل به موقع ترمز ها و ديگر مسايل امنيتي و همچنين خطاي تعميركاران نيز يكي ديگر از عوامل بروز تصادفات مي باشد.
۳-آب و هوا.
تغييرات جوي مخصوصا در فصول سرد سال باعث لغزندگي ، ريزش ، كاهش ديد و… در جاده ها شده و باعث بروز تصادف ميگردند.
۴-طراحي جاده.
طراحي جاده اعم از ساخت جاده اي ايمن و مهندسي شده و تجهيزات ايمني نيز سهم نسبتا بزرگي در بروز تصادفات جاده اي دارند.
در اين ميان توليد تجهيزات ايمني راه هايي كه از استاندارد لازم برخوردار نيستند و يا پيمانكاراني كه استاندارد هاي ابلاغ شده توسط وزارت راه را در نصب تجهيزات ايمني جاده ها رعايت نمي كنند نيز به نوبه ي خود سهمي نسبتا بزرگ در بروز سوانح رانندگي دارند.
عدم استفاده از شبرنگ هاي مرغوب در تابلوها و علائم اخطار دهنده.
عدم استفاده از چراغ ها و ال اي دي هاي مناسب در طول جاده ها .
عدم نصب انواع بشكه مخروطي ايمني و ديگر جداكننده ها در جاهايي كه نياز به نصب اينگونه تجهيزات مي باشد .
استفاده نكردن از مواد اوليه مرغوب در توليد انواع تجهيزات ايمني راه ها .
عدم وجود واحد كنترل كيفيت در توليدي ها و كارخانجات تجهيزات ايمني راه ها.
مهندسي ساز نبودن سازه هاي توليدكنندگان تجهيزات ايمني راه ها.
اهمال كاري پيمانكار و يا نصاب در نصب انواع تجهيزات ايمني مطابق استانداردهاي جهاني .
از عوامل مهم در بروز تصادفات ناشي از نواقص تجهيزات ايمني راه ها مي باشند.
با توجه به اينكه كشورمان ايران در بروز سوانح رانندگي در دنيا رتبه ي اول را دارد و ساليانه تعداد زيادي از هموطنان مان در حوادث رانندگي جان خود را از دست مي دهند اميد است همكاران و فعالان حوزه ي تهيه و تجهيز تجهيزات ايمني راه ها با خواندن اين مقاله در توليد و فروش و نصب به نوبه ي خود با تعمق و تفكر بيشتر به جان و مال انسان ها حداكثر تلاش خويد را در با كيفيت تر كردن و ايمن تر نمودن جاده هاي كشور عزيزمان ارائه دهند.
كله قندي از پركاربردترين انواع تجهيزات ترافيكي است. استفاده از كله قندي در پاركينگ ها، حاشيه خيابان ها، جاده ها و ... از بروز حوادث جلوگيري مي كند. قيمت كله قندي بر اساس مواد به كار رفته در ساخت، استفاده از قلاب يا زنجير، كف لاستيكي و يا ساده متفاوت است. البته ارتفاع كله قندي نيز در قيمت آن تاثير گذار مي باشد. قبل از خريد كله قندي بهتر است اطلاعات كاملي درباره انواع آن و كاربرد هر يك از آنها در مكان و زمان مناسب اطلاعات كاملي كسب كنيد. با تماس با كارشناسان ايمن ترافيك كالا مي توانيد از استانداردهاي موجود اطلاع يافته و خريد بهتري داشته باشيد.